Google+
Ξουλίδου Σταυρούλα - π.Βουλευτής Β' Θεσσαλονίκης
Get the Flash Playerto see this player.
Αρχική σελίδα arrow Άρθρα arrow Αρθρογραφία. arrow Η κυβέρνηση και τα Μνημόνια μας οδηγούν σε εκπαιδευτική γενοκτονία

Η κυβέρνηση και τα Μνημόνια μας οδηγούν σε εκπαιδευτική γενοκτονία

Δευτέρα, 07 Απρίλιος 2014

«Καλύτερον, αδελφέ μου, να έχεις ελληνικόν σχολείον εις την χώραν σου, παρά βρύσες και ποτάμια. Διότι οι βρύσες ποτίζουν το σώμα, τα σχολεία όμως ποτίζουν την ψυχήν. Και ωσάν μάθεις το παιδί σου γράμματα, τότε λέγεται άνθρωπος», είπε κάποτε ο Κοσμάς ο Αιτωλός.

Ωστόσο, με μεγάλη απογοήτευση και ακόμα μεγαλύτερη οργή γινόμαστε καθημερινά μάρτυρες της σταδιακής αποσύνθεσης της ελληνικής παιδείας, μολονότι είναι αναμφισβήτητο ότι ο θεσμός της εκπαίδευσης είναι ιδιαίτερα σημαντικός στη δομή κάθε κοινωνίας. Και είναι σημαντικός διότι έχει στόχο την καλλιέργεια του νου, την ηθική διάπλαση, την πολιτική κοινωνικοποίηση, το σωστό επαγγελματικό προσανατολισμό, τη μετάδοση γνώσεων και την αξιολόγηση δυνατοτήτων. Είναι, σε τελική ανάλυση, ρυθμιστής της συμπεριφοράς και θεμέλιο της δημοκρατίας μας.

Και όμως η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχει βαλθεί να την αποδομήσει πλήρως. Οι θλιβερές μέρες της πολύμορφης κρίσης που διανύουμε έχουν ως αποτέλεσμα την καθολική αμφισβήτηση των αξιών, την εξάρθρωση του κοινωνικού βίου και την πολιτισμική αθλιότητα. Κι ενώ το αγαθό της παιδείας είναι πολύτιμο και αξιωματικά αναντικατάστατο, όχι μόνο έχει επηρεαστεί, αλλά έχει υποταχτεί στα επιτακτικά ζητήματα των καιρών. Ζούμε την εποχή της τεχνοκρατικής, της κατευθυνόμενης, της επιφανειακής, της νεκρής παιδείας, η οποία είναι αποστασιοποιημένη από το όραμα της ανθρωπιστικής παιδείας. Αντιλαμβανόμαστε την παιδεία στατικά και όχι ως δύναμη που κοινωνικοποιεί το άτομο και αναπτύσσει κοινωνικά και πνευματικά την ανθρώπινη προσωπικότητα. Η οικονομική κρίση, λοιπόν, δεν έχει υποβαθμίσει την παιδεία. Την έχει συνθλίψει.

Δυστυχώς και η εκπαίδευση δεν έχει ξεφύγει από τη φθίνουσα πορεία που ακολουθεί η ελληνική οικονομία. Δυστυχώς, ότι απέμεινε από την τραυματισμένη από τα Μνημόνια ανταγωνιστικότητα και δεν είναι άλλο από τον Πυλώνα της εκπαίδευσης, η συγκυβέρνηση με την πλήρη υποτέλειά της έβαλε στόχο να το αποτελειώσει.

Δεν εξηγείται διαφορετικά ότι η Ελλάδα ενώ κατόρθωνε πάντα να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης όσον αφορά ορισμένους παγκόσμιους δείκτες για την εκπαίδευση, οι ισοπεδωτικές πολιτικές των τελευταίων ετών την έχουν εξαφανίσει από τις θέσεις αυτές και επιπλέον έχουν υποβαθμίσει σε μεγάλο βαθμό την ελληνική δημόσια εκπαίδευση όλων των βαθμίδων.

Ο ξαφνικός θάνατος των καθηγητών με την εφαρμογή του μέτρου της διαθεσιμότητας είναι ένα σημαντικό όπλο ενάντια στην απόκτηση γνώσεων, δεξιοτήτων και γενικότερων εφοδίων. Οι απολύσεις χιλιάδων εκπαιδευτικών αφενός μεν εξυπηρετεί τα ξενόφερτα συμφέροντα για υποβάθμιση της παιδείας, αφετέρου δε ευνοεί την αύξηση της ανεργίας και την κάμψη της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Συνεπεία της υψηλής ανεργίας στην Ελλάδα εμφανίζεται το φαινόμενο της διαρροής εγκεφάλων (brain drain), σύμφωνα με το οποίο άτομα υψηλής εκπαίδευσης και αυξημένων προσόντων και δεξιοτήτων επιλέγουν να αναζητήσουν εργασία σε πιο προηγμένες χώρες του εξωτερικού. Με τον τρόπο αυτό η Ελλάδα απομυζείται από υψηλής ποιότητας ερευνητικό και επιστημονικό προσωπικό και η ανάπτυξη υπονομεύεται σημαντικά, γεγονός που τυγχάνει προφανούς εκμετάλλευσης από τις χώρες της Δύσης.

Δεν είναι όμως μόνο αυτό: Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας με πρωτοφανή προχειρότητα αποφάσισε εν μια νυκτί να διαλύσει ολόκληρο το οικοδόμημα της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, καταργώντας ειδικότητες που λειτουργούν επιτυχώς στα ελληνικά τεχνικά λύκεια εδώ και δεκαετίες. Σε ότι αφορά την Τεχνολογική και Επαγγελματική εκπαίδευση, στις πλάτες των παιδιών έχει συντελεστεί μια ακόμα αδικία: οι μαθητές των τεχνικών κλάδων αντιμετωπίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας, στερούνται δυνατοτήτων εξέλιξης και ως εκ τούτου προορίζονται μόνο για φθηνό εργατικό δυναμικό.

Η ανευθυνότητα, η έλλειψη πολιτικού σχεδιασμού στο χώρο της παιδείας και η υποτέλεια σε μνημονιακές δεσμεύσεις προκαλούν την ολοκληρωτική αποσάθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος, τον πνευματικό σκοταδισμό και έχουν ως αποτέλεσμα την αποστέωση της εκπαίδευσης. Η μεγαλύτερη κοινωνική λειτουργία όχι μόνο δεν αναδιαρθρώνεται, αλλά ασθενεί και καταρρέει. Οδηγούμαστε πλέον δυστυχώς με πλήρη βεβαιότητα σε «εκπαιδευτική γενοκτονία».

Η αβεβαιότητα την οποία βιώνει σύσσωμη η μαθητική, φοιτητική και εκπαιδευτική κοινότητα κάνει αισθητή την παρουσία ακόμα και στο κομμάτι της διδακτέας και εξεταστέας ύλης. Το εκπαιδευτικό χάος, που υπαγορεύεται από το Υπουργείο, καθιστά ασαφή το περιεχόμενο της εξεταστέας ύλης αφαιρώντας έτσι με αυτό τον τρόπο τη δυνατότητα στους μαθητές να προετοιμαστούν επαρκώς ώστε να εισαχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και να δουν τις προσπάθειες τους να ανταμείβονται.

Όμηροι του σαθρού εκπαιδευτικού συστήματος είναι και τα άτομα με αναπηρία. Η περιθωριοποίηση των ατόμων με αναπηρία διαιωνίζεται με ως άμεση συνέπεια τον κοινωνικό και εκπαιδευτικό παραγκωνισμό καθώς και τον αποκλεισμό τους από την αγορά εργασίας. Οι κτιριακές εγκαταστάσεις των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων δεν πληρούν τα απαραίτητα κριτήρια ώστε να είναι προσβάσιμες σε άτομα με αναπηρία, ενώ παράλληλα παρατηρείται έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού και διδακτικού υλικού, όπως ηχογραφημένα εγχειρίδια, διερμηνεία στη νοηματική γλώσσα, συγγράμματα σε μορφή Braille.


Συνοψίζοντας, η παιδεία θα πρέπει να αναγεννηθεί και να δομηθεί σε γερά θεμέλια: είναι ανάγκη οι εκπαιδευτικοί να έχουν ευρύτερη και ολοκληρωμένη παιδαγωγική αντίληψη χωρίς δογματισμούς με σεβασμό στις ανθρώπινες αξίες, το περιεχόμενο των σπουδών να αποτελεί εχέγγυο ομαλής κοινωνικοποίησης· να δίνεται προτεραιότητα στην ποιότητα της διδασκαλίας των μαθημάτων και όχι στην αλόγιστη πολυγνωσία· οι κτιριακές εγκαταστάσεις να αναβαθμίσουν τις υποδομές τους με σύγχρονα εργαστήρια, πλούσιες βιβλιοθήκες, αθλητικές εγκαταστάσεις· το περιεχόμενο των βιβλίων να σέβεται την ιστορία, τη θρησκεία και τον πολιτισμό και η διδασκαλία να είναι εύληπτη εστιάζοντας στις ανάγκες των μαθητών.

Το παραπάνω άρθρο σε αρχείο .pdf  (Μαρτίος 2014)

Κοινωνική Δικτύωση

twitter

Φόρμα εγγραφής





Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα; Δημιουργία λογαριασμού
Επισκέπτες: 831737
Έχουμε 2 επισκέπτες σε σύνδεση
Επιστροφή στην Κορυφή
Σχεδίαση - Ανάπτυξη Ιστοσελίδας
StauroulaXoulidou.gr - Copyright 2017